INSIGHTS

Cloud! De melyik?

Ma már Magyarországon is kézenfekvő alternatíva „felhőbe menni” a vállalati hardver infrastruktúra kiöregedésekor.
2022.09.05.
Németh László

Az affinitáson sokat javított a pandémia, de a cégek egyre inkább felismerik a migrációból származó konkrét előnyöket is, különösen a nagyfokú rugalmasságot, a skálázhatóságot és a kiszámíthatóságot.

Sok cég hardverinfrastruktúrájának kiöregedésekor is elgondolkodik azon, hogy elmozduljon a felhő irányába. Egyfelől sokszor nincs, vagy rettentően nehézkes a hagyományos, nagytételű eszközbeszerzésekkel járó választás, másfelől a cloud technológiával ki lehet lépni a folyamatos beszerzési kényszer alól, egy rugalmasabb, felhasználásalapú modell felé elmozdulva.

Elképesztő lendületet adott a pandémia a hazai vállalati IT-piacnak, amelyen belül a cloud szegmens mutatta be a legdinamikusabb növekedést. Még jobban belenagyítva a képbe, a publikus felhőszolgáltatások piaca volt az éllovas, az a terület 2021-ben több mint 50 százalékkal bővült a megelőző évhez képest.

Miközben a COVID-19 sokkja rövid idő alatt olyan helyzetet teremtett, amelyben a cloud technológia ideális választásnak bizonyult egy gyors átálláshoz a nagyon rugalmas működésre, az elhúzódó hatások is ezt a trendet erősítik. Egyre gyakrabban merülnek fel ugyanis erőforrásgondok, amilyen például az ellátási láncok bizonytalankodásai, ezért még azokban az esetekben is nehézségbe ütközik az informatikai eszközökbe történő beruházás, ha egy vállalat kifejezetten ragaszkodik ezek meglétéhez.

Ilyen körülmények között nem meglepő, hogy

sok cég hardverinfrastruktúrájának kiöregedésekor is elgondolkodik azon, hogy elmozduljon a felhő irányába. Egyfelől sokszor nincs, vagy rettentően nehézkes a hagyományos, nagytételű eszközbeszerzésekkel járó választás, másfelől a cloud technológiával ki lehet lépni a folyamatos beszerzési kényszer alól, egy rugalmasabb, felhasználásalapú modell felé elmozdulva.

A globális trend és világszintű felhőboom természetesen a vendorokat is arra ösztönzi, hogy hagyományos on premise megoldásaik helyett egyre inkább a felhős infrastruktúra szerinti szolgáltatásalapú működésre álljanak át.

Miközben számos felmérés is igazolja a cloud alapú megoldások használatának kézzelfogható, a vállalati eredményekben megmutatkozó előnyeit, egyre több üzleti modell épít eredendően a felhő adta rugalmasságra és skálázhatóságra. Ezek közé tartoznak a járvány kitörése után megjelenő és felcseperedő e-kereskedelmi és kiszállító cégek, amelyek az akkori – és részben a jelenleg is jellemző – körülmények miatt máshogy meg sem tudták volna oldani a működést, csak a cloud technológiával. Számos, főként szezonálisan ingadozó kereslettel bíró szolgáltatást nyújtó vállalkozás tapasztalta meg a cloud technológia üzletmenetük skálázhatóságában megmutatkozó előnyeit annak lekövetésében, ahogy a túlterheltség és az alacsony kihasználtság időszakai váltogatják egymást (például gumiszervizek).

Természetesen egy felhős modell összes pozitívuma akkor tud igazán előjönni, ha a migráció folyamatát egy kellő szakértelemmel és tapasztalattal rendelkező, a megfelelő adatközponti hátteret, a széles viszonteladói és publikus cloud szolgáltatói kapcsolatokat egyaránt felmutatni képes tanácsadó partner kíséri végig, lehetőség szerint már az igények és az adottságok felmérésétől elindulva.

Olyan, mint a Magyar Telekom, amely a publikus és privát felhőszolgáltatásokon túl olyan egyedi igényekre is képes választ adni, amelyekre a két opció előnyeit ötvöző hibrid konstrukciók jelentenek megoldást. Hiába terjed ugyanis robbanásszerűen a felhő, ha sok ügyfél – például törvényi megfelelés miatt – nem teheti meg, hogy csak ebben gondolkodjon. Nekik maguknak kell tárolniuk például a felhasználóik adatait, miközben a publikus cloud előnyeitől sem szeretnének elesni. Számukra kínál megoldást az egyéni igényeikre szabott hibrid felhő.