Budapest, 2010. augusztus 5. 00:00
A Magyar Telekom (Reuters: NYSE: MTA.N, BSE: MTEL.BU és Bloomberg: NYSE: MTA US, BSE: MTELEKOM HB),Magyarország vezető távközlési szolgáltatója ma közzétette 2010. első félévére vonatkozó Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit.
Főbb eredmények:
Christopher Mattheisen,
elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban így nyilatkozott:
„A
második negyedév során a kedvezőtlen működési környezet továbbra is negatív
hatással volt teljesítményünkre. Ennek ellenére, a stratégiánk mentén haladva továbbra
is azon dolgoztunk, hogy a Magyar Telekomot Magyarország vezető integrált
szolgáltatójaként pozícionáljuk. A lakossági szegmensben a negyedév során mobilhangot
vezetékes szolgáltatással összekapcsolt, ún. quadruple-play termékekkel
jelentünk meg, melyeket kedvezően fogadtak az ügyfelek. Növekedési
elképzeléseinknek megfelelően az IT és a kábel TV piacon is egy-egy sikeres cégvásárlásról
számolhatunk be. Stratégiánk megvalósítása érdekében tett lépéseinknek
köszönhetően piaci részesedéseink a különböző piacokon változatlanok maradtak,
illetve néhány esetben még emelkedtek is. A mobil hang és internet piacon tovább
erősítettük vezető pozícióinkat, miközben a TV piacon a jelentősebb szereplők
közül mi voltunk az egyetlen szolgáltató, aki a nehéz időszak ellenére képes
volt növelni piaci részesedését. Ezáltal pedig közelebb kerültünk célunk eléréséhez,
hogy a TV piacon is vezető szereplővé váljunk.
A
Társaság július 1-jétől érvénybe lépett új vezetési struktúrája reményeink
szerint tovább javítja működési hatékonyságunk és elősegíti az átalakulási
folyamatot, mely során hagyományos vezetékes és mobil szolgáltatóból egy
innovatívabb infokommunikációs és szórakoztató Társasággá válunk. Mindemellett
ezen struktúraváltás segítségével célunk, hogy a piaci változásokra, illetve a
tágabb gazdasági környezet változásaira gyorsabban tudjunk reagálni és ezáltal
megvédjük vezető piaci pozícióinkat.
Egy Kormányhatározat
alapján, az új Kormány az állami vagyonkezelés területén 20 milliárd forint
megtakarítást kíván elérni a 2010-es költségvetéshez képest, ami érinti az IT
és telekommunikációs szolgáltatásokat is. A Kormány által kért árengedmények
következtében az idei évben egy esetleges 5-7 milliárd forintos nagyságrendű
negatív hatásra számítunk az árbevételünk és az EBITDA-nk tekintetében is. Bár
az év vége felé a szolgáltatásaink iránti keresletet meghatározó gazdasági
mutatók javulására számítunk, azonban a fenti kormányzati kezdeményezés negatív
hatása következtében bevételünk és EBITDA-nk is várthatóan a korábban közzétett
célkitűzésünknél nagyobb mértékben fog mérséklődni. Jelenleg úgy kalkulálunk,
hogy a bevétel 6-8%-kal, míg a rendkívüli tételek nélkül számított EBITDA
7-9%-kal mérséklődik 2010-ben.
Figyelembe
véve a fenti negatív hatásokat és a készpénztermelés melletti erős
elkötelezettségünket, úgy döntöttünk, hogy mérsékeljük az idei évi CAPEX
célkitűzésünket. Az eredeti 5%-os tervünkkel szemben jelenleg körülbelül
10%-kal tervezünk kevesebb CAPEX-et a tavalyi költéshez képest
[1].
”
1Az
összehasonlítás alapjául szolgáló 2009-es adatok: 644,0 milliárd forint
bevétel; 262,8 milliárd forint rendkívüli tételek nélküli EBITDA és 101,9
milliárd forint CAPEX.
A
szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 2,9%-kal 78,2 milliárd forintra
csökkentek, az EBITDA 0,7%-kal 45,9 milliárd forintra nőtt 2010. második negyedévben
2009 azonos időszakához képest. Az EBITDA ráta 58,6%-ra nőtt annak
köszönhetően, hogy szigorú hatékonyságnövelő intézkedéseink ellensúlyozták a
kedvezőtlen bevételi hatásokat.
A
szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 4,7%-kal 39,7 milliárd forintra csökkentek,
ugyanakkor az EBITDA 5,2%-kal 18,7 milliárd forintra csökkent 2010. második negyedévben.
Ebből adódóan az EBITDA ráta közel változatlan, 47,2% maradt, mivel a
hatékonyságnövelő intézkedések ellensúlyozták, hogy a bevételek nagyobb része
az alacsonyabb jövedelmezőségű rendszerintegrációs és informatikai szolgáltatásokból
származik.
Macedóniában
a bevételek 8,7%-kal 19,6 milliárd forintra csökkentek 2010. második negyedévben
2009 azonos időszakához képest, míg az EBITDA 10,0%-kal csökkent. Az
árfolyamhatás (a második negyedévben a forint átlagosan 5,1%-kal erősödött a
dénárhoz képest) nélkül számolva a bevételek 3,7%-kal mérséklődtek, az EBITDA 5,1%-kal
csökkent. Az EBITDA ráta az előző évi 57,7%-ról 56,9%-ra csökkent, mivel a
verseny erősödése a vezetékes és a mobil szegmensben egyaránt kedvezőtlen
hatással volt az árakra.
Montenegrói
leányvállalatunk bevételei 10,3%-kal 7,8 milliárd forintra mérséklődtek 2010. második
negyedévben 2009 azonos időszakához képest, az EBITDA pedig 2,9%-kal csökkent.
Az árfolyamhatás (a forint átlagosan 4,9%-kal erősödött az euróhoz képest 2010.
második negyedévben 2009 azonos negyedévéhez viszonyítva) nélkül számolva
azonban a bevételek 5,7%-kal mérséklődtek, az EBITDA pedig 2,1%-kal nőtt. Az
EBITDA növekedése a szigorú - elsősorban a követeléskezelést, a marketing
kiadásokat és a technológia támogatási költségeket érintő - költségcsökkentési
intézkedéseknek köszönhető. Az EBITDA ráta 33,8%-ról 36,6%-ra javult. Ugyanakkor
2010. második negyedévben megállapították, hogy számos előre fizetett mobil
feltöltő kártyát eltulajdonítottak a Crnogorski Telekomnál. Ennek tükrében, visszaforgattunk
0,8 millió euro korábban realizált bevételt, valamint 0,4 millió euro
céltartalékot hoztunk létre az eltulajdonított feltöltő kártyákhoz kapcsolódó
ÁFA kötelezettségre és egyéb költségekre. Mindezek együttes negatív hatása az
EBITDA-ra 1,2 millió euro.
A
Technológia Üzletág a mobil és vezetékes hálózat működéséért és fejlesztéséért,
valamint az informatikai üzemeltetésért felelős költségközpont. A hálózati és
IT beruházások is ezen üzletágnál jelentkeznek. A Technológia Üzletág bevételei
22,3%-kal 2,1 milliárd forintra csökkentek, EBITDA szinten az üzletág
vesztesége 4,4%-kal -10,8 milliárd forintra mérséklődött. A CAPEX 9,9 milliárd
forint volt 2010. második negyedévben.
A
szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 10,8%-kal 29,7 milliárd forintra
csökkentek. A bevételcsökkenés oka elsősorban a nagykereskedelmi bevételek
mérséklődése, különösen a mobil bevételeké, mivel az összekapcsolási díjak 2010
elején 16%-kal csökkentek. EBITDA szinten az üzletág vesztesége -5,5 milliárd
forintra nőtt, mivel a hangszolgáltatásokhoz kapcsolódó kifizetések és az egyéb
működési költségek csökkenése csak részben tudta ellensúlyozni a
bevételcsökkenést és a személyi jellegű költségek emelkedését.
A Magyar Telekom 2005. évi pénzügyi jelentésének
auditálása során a PricewaterhouseCoopers, a Társaság könyvvizsgálója két olyan
szerződést talált, amelyek természete és üzleti célja nem volt egyértelmű. 2006
februárjában a Társaság Audit Bizottsága megbízta a White & Case-t, mint
független jogi tanácsadót, hogy belső vizsgálatot folytasson annak
megállapítására, hogy a Társaság ezen vagy egyéb szerződések alapján
végrehajtott-e olyan kifizetéseket, amelyek esetlegesen az USA jogszabályaiba
(beleértve az Egyesült Államok Külföldön Kifejtett Korrupt Gyakorlatokról szóló
törvényét („FCPA”)) vagy a Társaság belső szabályozásaiba ütköznek. A belső
vizsgálattal kapcsolatban a Társaság Audit Bizottsága tájékoztatta az Egyesült
Államok Igazságügyi Minisztériumát („DOJ”), az Egyesült Államok Értékpapír- és
Tőzsdefelügyeletét („SEC”), valamint a Pénzügyi Szervezetek Állami
Felügyeletét.
Az általa begyűjtött iratok és egyéb bizonyítékok alapján
a White & Case előzetesen arra a következtetésre jutott, hogy okkal
feltételezhető négy, 2005-ben kötött tanácsadói szerződés esetében, hogy azokat
nem megfelelő céllal kötötték. Megállapították továbbá, hogy 2006-ban bizonyos
munkavállalók a vizsgálat számára releváns bizonyítékokat semmisítettek meg. A
White & Case talált több olyan szerződést a macedón leányvállalatunknál is,
amelyek további vizsgálatot tettek szükségessé. 2007 februárjában az
Igazgatóságunk úgy határozott, hogy ezen további szerződéseket és minden
kapcsolódó vagy hasonlóan megkérdőjelezhető szerződést vagy kifizetést is át
kell tekinteni, és ezekre is kiterjesztette a vizsgálatot.
További információkat a belső és a hatósági
vizsgálatokkal kapcsolatosan a Magyar Telekom 2009. évi első, második és
harmadik negyedéves, valamint 2010. évi első negyedéves 6-K formátumú jelentései,
illetve a 2009. december 31-én végződött évre vonatkozó, 20-F formátumú éves
jelentése tartalmaz.
Az Audit Bizottság 2009. december 2-án átadta a Társaság
Igazgatóságának a „Vizsgálati Jelentés a Magyar Telekom Nyrt. Audit Bizottsága
számára” című, 2009. november 30-i keltezésű jelentést (a „Végleges Jelentés”).
Az Audit Bizottság jelezte, hogy megítélése szerint, a White & Case a
jelenleg rendelkezésre álló információk alapján elkészített Végleges Jelentés
átadásával befejezte a független belső vizsgálatot.
A Végleges Jelentés az Audit Bizottság és jogi
tanácsadója rendelkezésére álló bizonyítékok alapján az alábbi megállapításokat
és következtetéseket tartalmazza:
· Az Audit Bizottság
és tanácsadója által a vizsgálat során megszerzett információk „azt
mutatják, hogy a Magyar Telekom, a TCG és a Makedonski Telekom legfelsőbb
vezetői szintjén szándékos szabálytalanságok történtek és a
jogszabályoknak való megfelelés iránti elkötelezettség hiánya volt
tapasztalható a vizsgálat alatt álló időszak során”.
· Mint azt a Társaság korábban közzétette, a montenegrói
szerződésekkel kapcsolatban „elégtelenek a bizonyítékok arra vonatkozóan,
hogy a négy tanácsadói szerződés alapján történt hozzávetőlegesen 7 millió euró
kiadás […] törvényes üzleti célokat szolgált” és „meggyőző bizonyítékok vannak
arra, hogy ezen kiadások törvénytelen célokkal kapcsolatosan történtek.” Ezen
szerződések nem megfelelően kerültek be a Társaság és/vagy érintett
leányvállalatainak pénzügyi nyilvántartásaiba. Mint az korábban közzétételre került,
a Társaság pénzügyi beszámolóiban időközben már felülvizsgálta ezen szerződések
számviteli minősítését, azért, hogy megfelelően kerüljenek elszámolásra ezen
kiadások.
· Mint azt a Társaság korábban közzétette, bizonyíték van
arra, hogy bizonyos korábbi munkavállalók szándékosan a Társaság és kapcsolt
vállalkozásai Macedóniában folytatott tevékenységére vonatkozó dokumentumokat
semmisítettek meg.
· 2000
és 2006 között a Társaság és macedón leányvállalatai akkori felső
vezetőinek egy kis csoportja jóváhagyott hozzávetőlegesen 24 millió euró
kiadást több mint 20 kétesnek minősülő tanácsadói, lobbi tevékenységre
vonatkozó és más jellegű szerződés alapján (ideértve a Társaság és/vagy
leányvállalatai által egy ciprusi tanácsadó céggel, illetve annak kapcsolt
vállalkozásaival kötött szerződéseket). A Végleges Jelentés azt a
következtetést tartalmazza, hogy „a rendelkezésre álló bizonyítékok nem
igazolják, hogy az ezen kifizetések alapjául szolgáló szerződések
törvényesek lettek volna”.
· „A
bizonyítékok azt támasztják alá, hogy a szerződések rendelkezései
ellenére, a szerződések egy része a macedón kormánytól megszerzendő
szabályozási vagy más előny céljából került megkötésre. A Társaság,
illetve érintett leányvállalatai általában megkapták a megszerezni kívánt
előnyt, majd kifizetéseket teljesítettek egy vagy több kétes szerződés
alapján. Továbbá bizonyíték van arra, hogy a többi érintett szerződés
szintén törvénytelen volt és azok forrást teremtettek olyan célokra,
amelyek eltérnek a szerződések szövegében megjelölt céloktól.”
· Ezen
szerződések megkötésével és az azok alapján történt kiadások
jóváhagyásával a korábbi felső vezetők tudatosan hozták létre, alakították
és hagyták jóvá a következők többségével vagy mindegyikével jellemezhető
ügyleteket:
· a belső ellenőrzési
pontok szándékos megkerülése;
· hamis és
félrevezető társasági dokumentumok és nyilvántartások;
· nagyfokú
korrupciós kockázattal járó körülmények esetén a szerződő partnerek és a
megbízottak átvilágításának és teljesítésük figyelemmel kisérésének hiánya;
·
a teljesítésre
vonatkozó bizonyítékok hiánya; és
·
nem a kifizetések
alapját képező szerződésekben meghatározott célokat, hanem kizárólag
kormányzati segítséggel elérhető, a Társaság javára szolgáló előnyök
megszerzését szolgáló kiadások.
A Végleges Jelentés kimondja, hogy „a Vizsgálat nem tárt fel macedón kormányzati
tisztviselők, vagy politikai pártok vezetői által kapott kifizetéseket igazoló
bizonyítékot.” Ugyanakkor az Audit Bizottság jogi tanácsadójának nem volt
hozzáférése olyan bizonyítékokhoz, amelyek lehetővé tették volna ezen kiadások
végső kedvezményezettjeinek az azonosítását.
A Végleges Jelentésben semmi sem utal arra, hogy a
Társaság jelenlegi felső vezetői vagy igazgatósági tagjai bármilyen szabályt
megszegtek volna.
Mint azt a Társaság korábban közzétette, a Társaság a
független vizsgálat által korábban feltártak kezelésére javító intézkedéseket
léptetett életbe. Ezen intézkedések magukban foglalták a Társaság belső
kontroll folyamatainak felülvizsgálatára és továbbfejlesztésére irányuló
lépéseket, valamint a Társaság Megfelelőségi Programjának bevezetését is.
A fenti intézkedésekre tekintettel, a Végleges
Jelentésben foglaltak nem teszik szükségessé a Társaság Megfelelőségi
Programjának változtatását. Ez a következtetés az Audit Bizottsággal
megvitatásra került, és az Audit Bizottság nem tett javaslatot a Társaság
megfelelőségi programjával és belső kontroll folyamataival kapcsolatban.
A Társaság folyamatosan vizsgálja a Társaságnak
esetlegesen kárt okozó személyekkel és szervezetekkel szembeni lehetséges
jogérvényesítési lehetőségek természetét és körét.
Mint azt a Társaság korábban bejelentette, a DOJ, a SEC
és a Macedón Köztársaság Belügyminisztériuma vizsgálatot indítottak a Társaság
bizonyos, a belső vizsgálat körébe is tartozó tevékenységeire vonatkozóan. Továbbá,
a magyar Központi Nyomozó Főügyészség nemzetközi kapcsolatban
kötelességszegésre irányuló vesztegetés bűntette és más bűncselekmények gyanúja
alapján nyomozást indított a belső vizsgálat körébe tartozó egyes tevékenységekkel
kapcsolatban. Mint azt a Társaság korábban szintén bejelentette, a magyar
Nemzeti Nyomozó Iroda („NNI”) nyomozást indított a folyamatban lévő belső
független vizsgálattal kapcsolatos kifizetések vonatkozásában hűtlen kezelés
gyanúja miatt, valamint a munkavállalók személyes adataival a belső független
vizsgálat keretében történt esetleges visszaélés ügyében. Ezen hatósági
vizsgálatok folyamatban vannak és a Társaság folyamatosan együttműködik a
hatóságokkal.
A Társaság külső jogi tanácsadóján keresztül a
közelmúltban megbeszéléseket kezdett a DOJ-vel és az SEC-vel a Társasággal
kapcsolatos vizsgálataik egyezség útján történő lezárásának lehetőségével
kapcsolatban. A Társaság még nem jutott megállapodásra sem a DOJ-vel, sem az
SEC-vel a vizsgálatok lezárásával kapcsolatban, és a megbeszélések mindkét
hatósággal folyamatban vannak. Lehetséges, hogy nem tudunk egyezségre jutni ezen
hatóságokkal. A vizsgálatok bármilyen módon történő lezárása büntető vagy
polgári jogi szankciókhoz vezethet a Társasággal, illetve leányvállalataival
szemben, beleértve a pénzbüntetést és/vagy a vagyoni előny elvonását, amelyek
jelentős hatást gyakorolhatnak a Társaság pénzügyi helyzetére, működési
eredményeire illetve cash flow-jára, valamint további változtatások lehetnek
szükségesek a Társaság üzleti tevékenységében és megfelelőségi programjában. A
Társaság nem tudja előre jelezni, illetve megbecsülni, hogy a DOJ, illetve SEC
vizsgálatok egyezséggel történő lezárására sor kerül-e, és ha igen, mikor,
illetve bármely ilyen egyezség feltételeit és egyéb jellemzőit, ideértve az
esetleges pénzbüntetés és/vagy a vagyoni előny elvonásának mértékét, továbbá
ezen vizsgálatok végső kimenetelét, valamint a vizsgálatok lezárásnak a
pénzügyi beszámolóinkra és/vagy működési eredményeinkre gyakorolt hatását, ha
lesz ilyen. Ezért a Társaság a 2010. június 30-i pénzügyi beszámolóiban a
vizsgálatokra nem képzett céltartalékot.
A Magyar Telekom 2010 első félévében 1,4 mrd Ft-ot
fordított a vizsgálatokra, amelyet a Csoportközpont egyéb működési költségei
tartalmaznak.
A Magyar Telekom a közelmúltban értesült a T-Mobile Macedóniánál
történt számviteli hibákról egyes halasztott (előre fizetett) bevételek 2010
első és második negyedévében, a 2007., 2008. illetve 2009. december 31-én véget
ért években, valamint a 2007 előtti időszakokban való elszámolásával
összefüggésben. A belső vizsgálat eddigi eredményei alapján, a számviteli hibák
ismert mértékére tekintettel, továbbá mivel nincsen arra utaló jel, hogy a
Magyar Telekom bármely felső vezetője utasítást adott volna a számviteli
hibákat eredményező lépésekre, illetve hogy azokról tudott volna, a Társaság
arra a következtetésre jutott, hogy a számviteli hibák nem jelentősek a
Társaság korábban közzétett konszolidált pénzügyi beszámolói szempontjából,
valamint nem jelentősek a Társaság jelen konszolidált pénzügyi beszámolója
szempontjából, és nincsenek hatással a Társaság korábbi értékelésére, amely
szerint a pénzügyi jelentéstétel belső kontrollja hatékony. A Társaság a
mérlegben még fennálló hibákat a jelen időszakban javította.
A Társaság kiterjesztette belső vizsgálatát a T-Mobile
Macedóniával összefüggő egyéb egyenlegekre. A Társaság tájékoztatta az Audit
Bizottságát, a független könyvvizsgálóját, valamint a DOJ-t és az SEC-t is a
T-Mobile Macedóniára vonatkozó belső vizsgálat megkezdéséről. Nem tudjuk előre
jelezni, hogy mikor zárul le a belső vizsgálat, és hogy mi lesz a vizsgálat
végső kimenetele, illetve további hatása - ha lesz ilyen - a korábban
kibocsátott és/vagy jövőbeli pénzügyi beszámolóinkra, és/vagy működési
eredményeinkre, valamint azon korábbi értékelésünkre, amely szerint a pénzügyi
jelentéstétel belső kontrollja hatékony.
A Magyar Telekomról
A
Magyar Telekom Magyarország legnagyobb távközlési szolgáltatója, amely a
telekommunikációs és infokommunikációs (ICT) szolgáltatások teljes skáláját
nyújtja, beleértve a vezetékes és mobil telefonos, az adatátviteli és nem
hangalapú, valamint az információtechnológiai és rendszerintegrációs
szolgáltatásokat. Üzleti tevékenységét két üzletágán keresztül látja el:
Lakossági Szolgáltatások (az otthonokhoz kapcsolódó T-Home és a mobil kommunikációs
T-Mobile márka); Vállalati Szolgáltatások (T-Systems márka). A Magyar Telekom
többségi tulajdonosa a Makedonski Telekomnak, Macedónia legnagyobb vezetékes és
mobilszolgáltatójának, és többségi részesedéssel rendelkezik a Crnogorski
Telekomban, Montenegró legnagyobb távközlési szolgáltatójában. A Magyar
Telekom többségi tulajdonosa (59,21%) a MagyarCom Holding GmbH, amely a
Deutsche Telekom AG kizárólagos tulajdona.
Ezen befektetői közlemény jövőre
vonatkozó kijelentéseket is tartalmaz. Azon megállapítások, melyek nem múltbeli
eseményekre vonatkoznak (azaz a véleményünkre és várakozásainkra vonatkozó
kijelentések), jövőre vonatkozóak. Ezen kijelentések a jelenlegi terveken,
becsléseken és előrejelzéseken alapulnak, tehát nem lenne helyes ezen
kijelentésekre a kellő mértéket meghaladó módon támaszkodni. A jövőre vonatkozó
kijelentések azon időpontbeli állapoton alapulnak, amelyben ezen állítások
elhangzanak, s nem vállalunk kötelezettséget arra nézve, hogy a kijelentések
bármelyikét új információk vagy jövőbeli események alapján a továbbiakban
nyilvánosan frissítsük, módosítsuk.
A jövőre vonatkozó kijelentések inherens kockázatokkal járnak. Felhívjuk a
figyelmet arra, hogy számos olyan fontos tényező van, amelynek hatására a
tényleges eredmények lényegesen eltérhetnek az előretekintő jellegű
megállapításoktól. Az ilyen tényezőket többek között a 2009. december 31-én
végződött évre vonatkozó, 20-F formátumú éves jelentésünk is részletezi, amelyet
az Egyesült Államok Tőzsde- és Értékpapírfelügyeletéhez (SEC), azaz a U.S.
Securities and Exchange Commissionhoz nyújtottunk be.
A Nemzetközi Pénzügyi
Beszámolási Standardokkal (IFRS) összhangban készített kimutatások mellett a
Magyar Telekom nem-GAAP pénzügyi teljesítménymutatókat is közzétesz, többek
között EBITDA, EBITDA ráta, rendkívüli tételek nélkül számolt EBITDA, rendkívüli
tételek nélkül számolt EBITDA ráta és nettó adósság mutatókat. Ezek a nem-GAAP
mutatók kiegészítik, nem pedig helyettesítik az IFRS szerint közzétett
információkat. A nem-GAAP pénzügyi teljesítménymutatók nem azonosak sem az
IFRS, sem más, általánosan elfogadott számviteli elvek szerint készített
mutatókkal. Előfordulhat, hogy más társaságok ezeket a fogalmakat más
módszertan szerint határozzák meg. A fogalmak értelmezéséhez további részletes
információ található a pro forma számok összeegyeztetése oldalon, amely megtalálható
a Magyar Telekom Befektetői Kapcsolatok honlapján: www.telekom.hu/befektetoknek.