Budapest, 2009. november 5. 00:00
A Magyar Telekom (Reuters: NYSE: MTA.N, BSE: MTEL.BU és Bloomberg: NYSE: MTA US, BSE: MTELEKOM HB),Magyarország vezető távközlési szolgáltatója ma közzétette 2009. első kilenc hónapjára vonatkozó Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit.
Főbb eredmények:
Rendkívüli tételek részletei (milliárd Ft) | 2008. harmadik negyedév | 2008. első kilenc hónap | 2009. harmadik negyedév | 2009. első kilenc hónap |
Vizsgálattal kapcsolatos költségek | 0,5 | 3,9 | 1,5 | 5,1 |
Végkielégítéssel kapcsolatos költségek és elhatárolások | 1,2 | 3,3 | 0,3 | 1,3 |
Végkielégítéshez kapcsolódó céltartalék visszaforgatás | 0 | 0 | -2,2 | -2,2 |
Rendkívüli tételek összesen | 1,7 | 7,2 | 0,4 | 4,2 |
Christopher Mattheisen,
elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban így nyilatkozott:
„A recessziós
gazdasági környezet és a kormányzat megszorító intézkedései következtében a
harmadik negyedévben is komoly nehézségekkel kellett szembenéznünk valamennyi
üzletágban. A vállalati és lakossági ügyfelek viselkedését egyaránt a
távközlési kiadásaik további csökkentése jellemezte, ami kedvezőtlenül hatott a
hagyományos hangszolgáltatásokból származó bevételekre.
Az elmúlt
negyedévek során számos intézkedést hajtottunk végre azért, hogy enyhítsük a
kedvezőtlen működési környezet hatásait, mely intézkedések eredménye mára
érezhetővé vált. Stratégiai célkitűzésünkkel összhangban, hogy megerősítsük a
Magyar Telekom, mint integrált szolgáltató pozícióját, szatellit TV és IPTV
értékesítéseken keresztül növeltük jelenlétünket a TV piacon, valamint
megerősítettük piacvezető pozíciónkat a rendszerintegrációs és
információtechnológiai szektorban. Ennek következtében sikerült javítani
pozíciónkat ezen szegmensekben, s egyúttal megőrizni piaci részesedésünket
a kulcsfontosságú piacainkon.
A csoportszintű
költséghatékonyság javítása iránti erős elkötelezettségünknek köszönhetően, a bevételcsökkenés
ellenére közel változatlan maradt a működéshez kapcsolódó EBITDA a harmadik
negyedévben 2008 azonos időszakához képest, míg az EBITDA ráta meghaladta a
44%-ot. Emellett további előrelépést értünk el a létszámhatékonyság növelésében.
Megállapodást kötöttünk a szakszervezetekkel a 2010. évi anyavállalati bérfejlesztésről,
létszámleépítésről és a béren felüli juttatások csökkentéséről. Ennek
következtében a Teljes Munkaerő Menedzsment költségek 2010-ben várhatóan 6,5 milliárd
forinttal csökkennek a 2008. évi szinthez képest, amely több mint 5%-os
költségcsökkentést jelent két év alatt.
A teljes
évre vonatkozóan fenntartjuk a 2% körüli bevételcsökkenésről szóló
prognózisunkat. Megítélésünk szerint azonban a jelenlegi kedvezőtlen trendek, azaz
a lakossági fogyasztás jelentős visszaesése és a vállalati költések nagymértékű
visszafogása továbbra is negatív hatással lesznek a bevételeinkre. Továbbá a
forint erősödése is kedvezőtlen hatással lehet az eredményeinkre nemzetközi
leányvállalataink hozzájárulásának csökkenésén keresztül. Változatlanul tartjuk
azon előrejelzésünket, mely szerint a működéshez kapcsolódó EBITDA legfeljebb
5%-kal csökken, a beruházások pedig abszolút szinten nem változnak.”
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 5,6%-kal 81,0 milliárd forintra csökkentek, az EBITDA 1,8%-kal 48,0 milliárd forintra mérséklődött 2009. harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest. Az EBITDA ráta 57,0%-ról 59,3%-ra nőtt a harmadik negyedévben, mivel a hatékonyságnövelő intézkedéseink ellensúlyozták a bevétel-összetétel változásának EBITDA rátára gyakorolt kedvezőtlen hatását. A CAPEX 5,2 milliárd forintot tett ki a harmadik negyedévben, melynek jelentős része a szatellit TV és az IPTV eladásokhoz kapcsolódik.
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 8,0%-kal 39,0 milliárd forintra csökkentek, az EBITDA 7,2%-kal 20,4 milliárd forintra mérséklődött, így az EBITDA ráta 51,9%-ról 52,4%-ra nőtt 2009. harmadik negyedévben. Az EBITDA ráta kismértékű javulása a végrehajtott hatékonyságnövelő intézkedéseknek köszönhető, ami részben ellensúlyozni tudta a bevételcsökkentést.
Macedóniában a bevételek 12,0%-kal emelkedtek 2009. harmadik negyedévben, míg az EBITDA 4,5%-kal nőtt. Az erős árfolyamhatást kiszűrve (a forint átlagosan 14,0%-kal gyengült a dénárhoz képest 2009. harmadik negyedévében az előző év azonos időszakához képest) azonban a bevételek 1,8%-kal, míg az EBITDA 8,3%-kal csökkent. Utóbbi csökkenését elsősorban az ügyfélmegtartó kampányokhoz kapcsolódó mobilkészülék értékesítési kiadások növekedése okozta. Az EBITDA ráta 58,3%-ról 54,5%-ra mérséklődött a harmadik negyedévben, ami elsősorban a minden szegmenset jellemző erősödő versenynek a következménye.
Montenegrói leányvállalatunk bevételei 2,0%-kal nőttek a forint euróval szembeni gyengülése következtében (2009. harmadik negyedévben a forint átlagosan 14,1%-kal gyengült az euróhoz képest). Az EBITDA 65,6%-kal nőtt annak következtében, hogy 2008. harmadik negyedévben 0,9 milliárd forint létszámcsökkentéshez kapcsolódó végkielégítési költség merült fel, míg 2009. harmadik negyedévben visszaforgatásra került 1,0 milliárd forint céltartalék, melyet egy önkéntes leépítési programmal kapcsolatos peres üggyel kapcsolatban képeztek (2007. első negyedévben). Euróban számolva a bevételek 10,6%-kal csökkentek, valamint a végkielégítéssel kapcsolatos költségek és az elhatárolás visszaforgatásának hatása nélkül az EBITDA 13,0%-kal mérséklődött, az EBITDA ráta pedig 39,9% volt.
A Technológia Üzletág a mobil és vezetékes hálózat működéséért és fejlesztéséért, valamint az informatikai üzemeltetésért felelős költségközpont. A hálózati és IT beruházások is a Technológia Üzletágnál jelentkeznek. A Technológia Üzletág bevételei 5,2%-kal 2,7 milliárd forintra nőttek, az EBITDA 11,9%-kal -10,5 milliárd forintra emelkedett. A CAPEX 10,5 milliárd forint volt 2009. harmadik negyedévben, elsősorban az optikai hálózat kiépítésével és a kábel- és mobil szélessávú hálózatok fejlesztésével kapcsolatos ráfordítások következtében.
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 11,4%-kal 34,3 milliárd forintra csökkentek. A bevételcsökkenés oka elsősorban a nagykereskedelmi bevételek mérséklődése, különösen a mobil bevételek esetén, mivel a mobil összekapcsolási díjak év elején 15%-kal csökkentek. Az EBITDA -3,0 milliárd forintra javult a személyi jellegű költségekben megvalósult megtakarításoknak és 1,2 milliárd forint végkielégítésekre képzett céltartalék visszaforgatásának következtében, ami teljesen ellensúlyozta a vizsgálattal kapcsolatos költségek növekedését (2009. harmadik negyedévben 1,5 milliárd forint volt a 2008. harmadik negyedévi 0,5 milliárd forinttal szemben).
A jövőre vonatkozó kijelentések inherens kockázatokkal járnak. Felhívjuk a
figyelmet arra, hogy számos olyan fontos tényező van, amelynek hatására a
tényleges eredmények lényegesen eltérhetnek az előretekintő jellegű
megállapításoktól. Az ilyen tényezőket többek között a 2008. december 31-én
végződött évre vonatkozó, 20-F formátumú éves jelentésünk is részletezi, amelyet
az Egyesült Államok Tőzsde- és Értékpapírfelügyeletéhez (SEC), azaz a U.S.
Securities and Exchange Commissionhoz nyújtottunk be.
Mint azt a Magyar Telekom korábbi közleményeiben
bejelentette, a 2005. évi pénzügyi jelentésünk auditálása során a PwC két olyan
szerződést talált, amelyek természete és üzleti célja nem volt egyértelmű. 2006
februárjában a Társaság Audit Bizottsága megbízta a White & Case-t („a
független vizsgálatot végző”), mint független jogi tanácsadót, hogy belső
vizsgálatot folytasson annak megállapítására, hogy a Társaság ezen vagy egyéb
szerződések alapján végrehajtott-e olyan kifizetéseket, amelyek esetlegesen az
USA jogszabályaiba (beleértve az Egyesült Államok Külföldön Kifejtett Korrupt
Gyakorlatokról szóló törvényét („FCPA”)) vagy a Társaság belső szabályozásaiba
ütköznek. A belső vizsgálattal kapcsolatban a Társaság Audit Bizottsága
tájékoztatta az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumát („DOJ”), az
Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletét („SEC”), valamint a Pénzügyi
Szervezetek Állami Felügyeletét.
Az általa begyűjtött iratok és egyéb
bizonyítékok alapján a White & Case előzetesen arra a következtetésre
jutott, hogy okkal feltételezhető négy, 2005-ben kötött tanácsadói szerződés
esetében, hogy azokat nem megfelelő céllal kötötték. Megállapították továbbá,
hogy 2006-ban bizonyos munkavállalók a vizsgálat számára releváns
bizonyítékokat semmisítettek meg. A White & Case talált több olyan
szerződést is a macedón leányvállalatunknál, amelyek további vizsgálatot
tehetnek szükségessé. 2007 februárjában az Igazgatóságunk úgy határozott, hogy
ezen további szerződéseket és minden kapcsolódó vagy hasonlóan
megkérdőjelezhető szerződést vagy kifizetést is át kell tekinteni, és ezekre is
kiterjesztette a vizsgálatot. 2008 májusában a független vizsgálatot végzők
eljuttatták a Társasághoz „A független vizsgálat macedón szakaszára vonatkozó
helyzetjelentést”. A White & Case a helyzetjelentésben leírja - többek
között -, hogy „meggyőző bizonyíték van hat szerződés esetében arra, hogy azok
létrejötte és/vagy teljesítése törvénytelen jellegű”. Ezek a szerződések a
Társaság és/vagy annak leányvállalatai által egy Cipruson bejegyzett tanácsadó
társasággal és/vagy annak tagvállalataival Macedóniában végzendő tanácsadói,
marketing, akvizíciós átvilágítási és/vagy lobbi tevékenységre köttettek
2004-2006 között. Ezen szerződések alapján a Társaság és/vagy leányvállalatai
összesen 6,7 millió eurót meghaladó összeget fizettek ki. Az ezen
szerződésekre, valamint a független vizsgálatot végzők által beazonosított
egyéb szerződésekre és kapcsolódó kérdésekre irányuló független vizsgálat
tovább folytatódik.
2007-ben Montenegró legfőbb ügyésze tájékoztatta
montenegrói leányvállalatunk, a Crnogorski Telekom Igazgatóságát azon
döntéséről, amely szerint a Montenegróban zajló független vizsgálat tárgyát
képező szerződések nem tartalmaznak olyan, bűncselekményre utaló elemeket,
amely Montenegróban eljárást vonna maga után.
A magyar hatóságok saját vizsgálatot indítottak
a Társaság montenegrói tevékenységre vonatkozóan. A magyar Nemzeti Nyomozó
Iroda („NNI”) arról tájékoztatta a Társaságot, hogy 2008. május 20-án
bűncselekmény megállapítása nélkül megszüntette a montenegrói szerződésekre
irányuló vizsgálatát. 2009. március 28-án a NNI tájékoztatta a
Társaságot, hogy bejelentés alapján nyomozást indított a Magyar Telekom Csoport
tagjai által kötött bizonyos szerződések és egyéb ügyek kapcsán folyamatban
lévő belső független vizsgálattal kapcsolatos kifizetések vonatkozásában hűtlen
kezelés gyanúja miatt. Az NNI 2009. szeptember 21-én értesítette a Társaságot,
hogy nyomozását kiterjesztette a munkavállalók személyes adataival a belső
független vizsgálat keretében történt esetleges visszaélés vizsgálatára. Az NNI
ezen kifizetésekre vonatkozó dokumentumokat és információt kért a Társaságtól.
A Társaság együttműködik az NNI-vel a nyomozásban.
Az Egyesült Államok-beli hatóságok is saját
vizsgálatot indítottak a mi belső vizsgálatunk tárgyát képező tranzakciók
vonatkozásában annak megállapítására, hogy azok megsértették-e az Egyesült
Államok jogszabályait. A Macedón Köztársaság Belügyminisztériuma tájékoztatást,
valamint dokumentumokat kért be macedón leányvállalataink Macedóniában
folytatott beszerzési és osztalékfizetési tevékenységével kapcsolatban (az
Egyesült Államokban folyó és az NNI által folytatott vizsgálatokkal együtt:
„Hatósági vizsgálatok”). 2007. során az Egyesült Államok hatóságai kibővítették
vizsgálatukat, a belső vizsgálatot érintő lépéseinkre és a belső vizsgálattal
kapcsolatos közzétételeinkre vonatkozó adatkérésekkel.
Az Audit Bizottság jogi tanácsadójának 2009.
február 27-én küldött levelében a DOJ kérte, hogy a belső vizsgálat lezárása és
a végső jelentés kibocsátása előtt az Audit Bizottság minden ésszerűen indokolt
vizsgálati eszközt használjon fel, ideértve a DOJ által az Audit Bizottság jogi
tanácsadója számára újabban azonosított kérdések kivizsgálását. A DOJ tudja,
hogy ezen újabb kérdések kivizsgálása késleltetheti a jelentés elkészítését. A
DOJ kérte továbbá, hogy az általa történő további értesítésig az Audit
Bizottság tartózkodjon a végső jelentés átadásától, mert a DOJ szerint ez
befolyásolhatná a DOJ által végzett vizsgálatot. A Társaság, annak Igazgatósága
és Audit Bizottsága továbbra is támogatja a belső vizsgálatot, mivel a hatósági
vizsgálatok belső vizsgálatok útján és egyéb módon történő folyamatos
támogatása és elősegítése mind a Társaság, mind a részvényesek érdekét
szolgálja. A február 27-i levélben a DOJ kijelentette, hogy a belső vizsgálat
segíti és segítette a DOJ munkáját és az együttműködést figyelembe fogja venni
a jelen ügy esetleges DOJ általi peren kívüli lezárásakor.
A Macedón Köztársaság Belügyminisztériumának
internetes oldalán 2008. december 10-én közzétett sajtótájékoztatóról szóló
kivonat szerint a Belügyminisztérium Szervezett Bűnözés Elleni Osztálya áttette
az iratokat a macedón Szervezett Bűnözés és Korrupció Elleni Ügyészséghez négy
személy elleni vádemelés iránti javaslattal, akik közül hárman korábban a
Magyar Telekom Csoport munkavállalói voltak. A nyilvános információ alapján
ezen személyekről úgy vélik, hogy a Makedonski Telekomnál betöltött
pozíciójukkal kapcsolatban elkövették a “hivatallal és felhatalmazással való
visszaélés” bűncselekményét a Chaptex Holdings Ltd.-vel kötött öt tanácsadói
szerződés 2005 és 2006 közti időszakban történő megkötésével, amely
szerződésekről úgy vélik, hogy azok alapján nem volt szándék és szükség
ellenszolgáltatásra.
Nem tudjuk megítélni, hogy mikor zárulnak le a
belső és a jelenleg is zajló Hatósági vizsgálatok, és hogy mi lesz azoknak a
végső kimenetele, illetve a hatása - ha lesz ilyen - a pénzügyi beszámolóinkra
vagy működési eredményeinkre. Ugyanígy azt sem tudjuk megítélni, hogy ezeknek a
vizsgálatoknak milyen hatása lesz – amennyiben lesz - egymásra. A hatóságok
büntető vagy polgári jogi szankciókat alkalmazhatnak velünk vagy
leányvállalatainkkal szemben, beleértve a pénzbüntetést is, illetve további
változtatásokat kezdeményezhetnek az üzleti tevékenységünk és a megfelelőségi
programunk tekintetében.
A Magyar Telekomnál 2009 első három negyedévében
5,1 mrd Ft költség merült fel a vizsgálattal kapcsolatosan, mely a
Csoportközpont egyéb működési költségei között szerepel.
Sem az Audit Bizottság, sem külső jogi
tanácsadója nem tudott elegendő információt a Társaság külső könyvvizsgálójának
rendelkezésére bocsátani a független belső vizsgálat tárgyát képező ügyekre
vonatkozóan, illetve azok pénzügyi beszámolóra való esetleges hatásával
kapcsolatban. Ezen információ hiányában a független könyvvizsgáló nincs abban a
helyzetben, hogy kibocsássa az említett pénzügyi információkra vonatkozó
jelentését (az Átvilágításra vonatkozó 2410. sz. Nemzetközi Szabvány szerint).
Ezen felül, az Audit Bizottság jelezte, hogy nem tudja véleményezni a Társaság
Harmadik Negyedévre vonatkozó pénzügyi beszámolóját. Ha az ügy alapját képező
kérdésekre nem sikerül választ találni, az hatással lehet a Társaság jövőbeni
pénzügyi beszámolóinak közzétételére és időzítésére.
A Magyar Telekomról
A Magyar Telekom Magyarország legnagyobb távközlési szolgáltatója, amely a telekommunikációs és infokommunikációs (ICT) szolgáltatások teljes skáláját nyújtja, beleértve a vezetékes és mobil telefonos, az adatátviteli és nem hangalapú, valamint az informatikai és rendszerintegrációs szolgáltatásokat. Üzleti tevékenységét két üzletágán keresztül látja el: Lakossági szolgáltatások (az otthonokhoz kapcsolódó T-Home és a mobil kommunikációs T-Mobile márka); Vállalati szolgáltatások (T-Systems márka). A Magyar Telekom többségi tulajdonosa a Makedonski Telekomnak, Macedónia legnagyobb vezetékes és mobilszolgáltatójának, és többségi részesedéssel rendelkezik a Crnogorski Telekomban, Montenegró legnagyobb távközlési szolgáltatójában. A Magyar Telekom többségi tulajdonosa (59,21%) a MagyarCom Holding GmbH, amely a Deutsche Telekom AG kizárólagos tulajdona.
Ezen befektetői közlemény jövőre
vonatkozó kijelentéseket is tartalmaz. Azon megállapítások, melyek nem múltbeli
eseményekre vonatkoznak (azaz a véleményünkre és várakozásainkra vonatkozó
kijelentések), jövőre vonatkozóak. Ezen kijelentések a jelenlegi terveken,
becsléseken és előrejelzéseken alapulnak, tehát nem lenne helyes ezen
kijelentésekre a kellő mértéket meghaladó módon támaszkodni. A jövőre vonatkozó
kijelentések azon időpontbeli állapoton alapulnak, amelyben ezen állítások
elhangzanak, s nem vállalunk kötelezettséget arra nézve, hogy a kijelentések
bármelyikét új információk vagy jövőbeli események alapján a továbbiakban
nyilvánosan frissítsük, módosítsuk.
A jövőre vonatkozó kijelentések inherens kockázatokkal járnak. Felhívjuk a
figyelmet arra, hogy számos olyan fontos tényező van, amelynek hatására a
tényleges eredmények lényegesen eltérhetnek az előretekintő jellegű
megállapításoktól. Az ilyen tényezőket többek között a 2008. december 31-én
végződött évre vonatkozó, 20-F formátumú éves jelentésünk is részletezi, amelyet
az Egyesült Államok Tőzsde- és Értékpapírfelügyeletéhez (SEC), azaz a U.S.
Securities and Exchange Commissionhoz nyújtottunk be.