Budapest, 2009. május 7.
A Magyar Telekom (Reuters: NYSE: MTA.N, BSE: MTEL.BU és Bloomberg: NYSE: MTA US, BSE: MTELEKOM HB),Magyarország vezető távközlési szolgáltatója ma közzétette 2009. első negyedévre vonatkozó Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit.
Főbb eredmények:
Christopher Mattheisen,
elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban így nyilatkozott:
„Az első negyedévben nehéz
helyzetben kellett helytállnunk elsősorban a vezetékes piacon tapasztalható
kiélezett verseny miatt, valamint a romló gazdasági környezet következtében, melynek
hatásai a Magyar Telekom valamennyi üzletágában érezhetőek voltak. A gazdasági
visszaesés hatása főként a hagyományos hangalapú szolgáltatásokban volt hangsúlyos,
kedvezőtlenül befolyásolta a forgalom, az árszintek és az ügyfél-lemorzsolódás
alakulását a lakossági és az üzleti szegmensben egyaránt, s így a bevételek
csökkentek. Azonban pozitív jelek is mutatkoznak, különösen a TV, a mobil
szélessáv és az információtechnológiai és rendszerintegrációs termékek körében.
Továbbra is erős a kereslet a múlt év novemberében elindított szatellit TV
szolgáltatásunk iránt, ami elősegíti az IPTV értékesítések növelését is. Az
első negyedévben tovább növekedett a mobil szélessávú ügyfelek száma és
emelkedtek a rendszerintegrációs és információtechnológiai szolgáltatásokból
származó bevételek is.
A tavalyi év során
végrehajtott szervezeti változások, úgy mint a szervezeti struktúra
egyszerűsítése, a márkastruktúra erősítése valamint versenyképesebb csomagok
bevezetése, lehetővé tették, hogy ezen kihívásokkal sikeresen nézhessünk szembe.
Ebben az évben további jelentős lépéseket tettünk: megkezdtük az optikai
szolgáltatások kereskedelmi értékesítését, miközben a magasabb sávszélességű
csomagok már a továbbfejlesztett kábelhálózatunkról is elérhetőek. Ezzel
párhuzamosan tovább egyszerűsítjük termékkínálatunkat, hogy az még átláthatóbb
és vonzóbb legyen ügyeleink számára. A változásoknak köszönhetően a Magyar
Telekom hiteles 3Play szolgáltatóként történő beazonosítása rohamosan növekszik.
Annak ellenére, hogy az
idei évre vonatkozó célkitűzéseink nyilvánosságra hozatala óta a külső
gazdasági környezet jelentősen romlott, és feltételezve, hogy a helyzet nem
súlyosbodik tovább, a kitűzött céljainkat fenntartjuk. Az új kezdeményezéseinknek
és a távközlési szektor szezonalitásának köszönhetően bízunk abban, hogy
bevételi tervünket, mely 1%-os csökkenés éves szinten, teljesítjük. EBITDA
szinten a bevezetett költségcsökkentési intézkedések biztosítják, hogy elérjük
az EBITDA tervünket, mely 1-2%-os csökkenés az idei évben. CAPEX tekintetében
is fenntartjuk a célkitűzésünket, mely szerint az ezévi költés abszolút szinten
megegyezik az előző évivel.”
A
szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 5,4%-kal 78,9 milliárd forintra
csökkentek 2009. első negyedévben az előző év azonos időszakához képest. Az EBITDA
2,1%-kal mérséklődött, az EBITDA ráta 59,0% volt az első negyedévben. A CBU
CAPEX költése jelentős mértékben, 7,9 milliárd forintra nőtt, mivel emelkedett
a szatellit TV és IPTV csatlakozások száma.
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 4,0%-kal 42,9 milliárd forintra nőttek, ugyanakkor az EBITDA 8,2%-kal 20,3 milliárd forintra csökkent, az EBITDA ráta pedig 47,2% volt 2009. első negyedévben. Az EBITDA ráta csökkenésének oka, hogy felgyorsult a bevételek összetételének változása: növekszik az alacsonyabb EBITDA rátájú információtechnológiai és rendszerintegrációs szolgáltatásokból származó bevételek aránya, ugyanakkor felgyorsult a magasabb jövedelmezőségű hagyományos szolgáltatásokból származó bevételek csökkenése.
Macedóniában a bevételek 12,7%-kal nőttek, az EBITDA pedig változatlan volt annak köszönhetően, hogy a magyar forint gyengült a macedón dénárhoz képest. Az árfolyamhatás nélkül számolva (a forint átlagosan 12,8%-kal gyengült az macedón dénárhoz képest az első negyedévben) a bevételek változatlanok voltak, az EBITDA pedig 11,2%-kal csökkent. Az EBITDA ráta 55,0% volt 2009. első negyedévben, az előző évi 61,9%-hoz képest. Az EBITDA és az EBITDA ráta nagymértékű csökkenésének magyarázata, hogy 2008. első negyedévben 1,3 milliárd forint ingatlanértékesítésből (a MontMak eladásából) származó nyereség került elszámolásra.
Montenegrói leányvállalatunk bevételei 4,8%-kal nőttek az első negyedévben, az EBITDA pedig 17,6%-kal emelkedett. Az erős árfolyamhatást kiszűrve (a forint átlagosan 12,9%-kal gyengült az euróhoz képest 2009. első negyedévben 2008 azonos negyedévéhez viszonyítva) azonban a bevételek 7,1%-kal mérséklődtek, ugyanakkor az EBITDA 4,2%-kal nőtt. Az EBITDA ráta az előző év első negyedévi 30,5%-ról az idei év első negyedévére 34,2%-ra, mivel az alacsonyabb készülékértékesítéshez kapcsolódó költségek ellensúlyozták a bevételcsökkenést. Mind a készüléktámogatások értéke, mind az eladott készülékek száma csökkent a mobil piacon az idei évben az előző évhez képest, amikor a harmadik mobilszolgáltató piacra lépése miatt a verseny nagyon kiélezett volt.
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek kismértékben 2,7%-kal 2,7 milliárd forintra nőttek, az EBITDA 7,3%-kal -11,2 milliárd forintra emelkedett. Mivel a Technológia Üzletág a mobil és vezetékes hálózat működéséért és fejlesztéséért valamint az informatikai üzemeltetésésért felelős költségközpont, költségei elsősorban személyi jellegű kiadásokból és hálózati értékcsökkenésből származnak. A hálózathoz kapcsolódó beruházások is a Technológia Üzletágnál jelentkeznek. A CAPEX költés 15,6%-kal 8,7 milliárd forintra nőtt 2009. első negyedévben, elsősorban az optikai hálózat felgyorsított kiépítése és a kábel hálózat továbbfejlesztése következtében.
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 11,9%-kal 33,1 milliárd forintra csökkentek. Az EBITDA -5,0 milliárd forintra csökkent az alacsonyabb ingatlan eladásokból származó nyereség és a vizsgálattal kapcsolatos költségek kismértékű emelkedése miatt (2009. első negyedévben 1,7 milliárd forintot, míg 2008. első negyedévben 1,5 milliárd forintot tettek ki a vizsgálattal kapcsolatos költségek). A bevételcsökkenés oka elsősorban a nagykereskedelmi bevételek mérséklődése, ami különösen a mobil bevételekben érzékelhető, mivel a mobil összekapcsolási díjak év eleje óta 15%-kal csökkentek.
Mint azt a Magyar Telekom
korábbi közleményeiben bejelentette, a 2005. évi pénzügyi jelentésünk auditálása
során a PWC két olyan szerződést talált, amelyek természete és üzleti célja nem
volt egyértelmű. 2006 februárjában a Társaság Audit Bizottsága megbízta a White
& Case-t („a független vizsgálatot végző”), mint független jogi tanácsadót,
hogy belső vizsgálatot folytasson annak megállapítására, hogy a Társaság ezen
vagy egyéb szerződések alapján végrehajtott-e olyan kifizetéseket, amelyek
esetlegesen az USA jogszabályaiba (beleértve az Egyesült Államok Külföldön
Kifejtett Korrupt Gyakorlatokról szóló törvényét (FCPA)) vagy a Társaság belső
szabályozásaiba ütköznek. A belső vizsgálattal kapcsolatban a Társaság Audit
Bizottsága tájékoztatta az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumát (DOJ),
az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletét (SEC), valamint a
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét.
Az általa begyűjtött
iratok és egyéb bizonyítékok alapján a White & Case előzetesen arra a
következtetésre jutott, hogy okkal feltételezhető négy, 2005-ben kötött
tanácsadói szerződés esetében, hogy azokat nem megfelelő céllal kötötték.
Megállapították továbbá, hogy 2006-ban bizonyos munkavállalók a vizsgálat
számára releváns bizonyítékokat semmisítettek meg. A White & Case talált
több olyan szerződést is a macedón leányvállalatunknál, amelyek további vizsgálatot
tehetnek szükségessé. 2007 februárjában az Igazgatóságunk úgy határozott, hogy
ezen további szerződéseket és minden kapcsolódó vagy hasonlóan
megkérdőjelezhető szerződést vagy kifizetést is át kell tekinteni, és ezekre is
kiterjesztette a vizsgálatot. 2008 májusában a független vizsgálatot végzők
eljuttatták a Társasághoz „A független vizsgálat macedón szakaszára vonatkozó
helyzetjelentést”. A White & Case a helyzetjelentésben leírja - többek
között -, hogy „meggyőző bizonyíték van hat szerződés esetében arra, hogy azok
létrejötte és/vagy teljesítése törvénytelen jellegű”. Ezek a szerződések a
Társaság és/vagy annak leányvállalatai által egy Cipruson bejegyzett tanácsadó
társasággal és/vagy annak tagvállalataival Macedóniában végzendő tanácsadói, marketing,
akvizíciós átvilágítási és/vagy lobbi tevékenységre köttettek 2004-2006 között.
Ezen szerződések alapján a Társaság és/vagy leányvállalatai összesen 6,7 millió
eurót meghaladó összeget fizettek ki. Az ezen szerződésekre, valamint a
független vizsgálatot végzők által beazonosított egyéb szerződésekre és
kapcsolódó kérdésekre irányuló független vizsgálat tovább folytatódik.
2007-ben Montenegró
legfőbb ügyésze tájékoztatta montenegrói leányvállalatunk, a Crnogorski Telekom
Igazgatóságát azon döntéséről, amely szerint a Montenegróban zajló független
vizsgálat tárgyát képező szerződések nem tartalmaznak olyan, bűncselekményre
utaló elemeket, amely Montenegróban eljárást vonna maga után.
A magyar hatóságok saját
vizsgálatot indítottak a Társaság montenegrói tevékenységre vonatkozóan. A
magyar Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) arról tájékoztatta a Társaságot, hogy 2008.
május 20-án bűncselekmény megállapítása nélkül megszüntette a montenegrói
szerződésekre irányuló vizsgálatát.
2009. március 28-án a NNI
tájékoztatta a Társaságot, hogy bejelentés alapján nyomozást indított a Magyar
Telekom Csoport tagjai által kötött bizonyos szerződések és egyéb ügyek kapcsán
folyamatban lévő belső független vizsgálattal kapcsolatos kifizetések
vonatkozásában hűtlen kezelés gyanúja miatt. Az NNI ezen kifizetésekre
vonatkozó dokumentumokat és információt kért a Társaságtól. A Társaság
együttműködik az NNI-vel a nyomozásban.
Az Egyesült Államok-beli
hatóságok is saját vizsgálatot indítottak a mi belső vizsgálatunk tárgyát
képező tranzakciók vonatkozásában annak megállapítására, hogy azok
megsértették-e az Egyesült Államok jogszabályait. A Macedón Köztársaság
Belügyminisztériuma tájékoztatást, valamint dokumentumokat kért be macedón
leányvállalataink Macedóniában folytatott beszerzési és osztalékfizetési
tevékenységével kapcsolatban (az Egyesült Államokban folyó és az NNI által
folytatott vizsgálatokkal együtt: „Hatósági vizsgálatok”). 2007. során az
Egyesült Államok hatóságai kibővítették vizsgálatukat, a belső vizsgálatot
érintő lépéseinkre és a belső vizsgálattal kapcsolatos közzétételeinkre
vonatkozó adatkérésekkel.
Az Audit Bizottság jogi
tanácsadójának 2009. február 27-én küldött levelében a DOJ kérte, hogy a belső
vizsgálat lezárása és a végső jelentés kibocsátása előtt az Audit Bizottság
minden ésszerűen indokolt vizsgálati eszközt használjon fel, ideértve a DOJ
által az Audit Bizottság jogi tanácsadója számára újabban azonosított kérdések
kivizsgálását. A DOJ tudja, hogy ezen újabb kérdések kivizsgálása késleltetheti
a jelentés elkészítését. A DOJ kérte továbbá, hogy az általa történő további
értesítésig az Audit Bizottság tartózkodjon a végső jelentés átadásától, mert a
DOJ szerint ez befolyásolhatná a DOJ által végzett vizsgálatot. A Társaság,
annak Igazgatósága és Audit Bizottsága továbbra is támogatja a belső
vizsgálatot, mivel a hatósági vizsgálatok belső vizsgálatok útján és egyéb
módon történő folyamatos támogatása és elősegítése mind a Társaság mind a
részvényesek érdekét szolgálja. A február 27-i levélben a DOJ kijelentette,
hogy a belső vizsgálat segíti és segítette a DOJ munkáját és az együttműködést
figyelembe fogja venni a jelen ügy esetleges DOJ általi peren kívüli
lezárásakor.
A Macedón Köztársaság
Belügyminisztériumának internetes oldalán 2008. december 10-én közzétett
sajtótájékoztatóról szóló kivonat szerint a Belügyminisztérium Szervezett
Bűnözés Elleni Osztálya áttette az iratokat a macedóniai Szervezett Bűnözés és
Korrupció Elleni Ügyészséghez négy személy elleni vádemelés iránti javaslattal,
akik közül hárman korábban a Magyar Telekom Csoport munkavállalói voltak. A
nyilvános információ alapján ezen személyekről úgy vélik, hogy a Makedonski
Telekomnál betöltött pozíciójukkal kapcsolatban elkövették a “hivatallal és
felhatalmazással való visszaélés” bűncselekményét a Chaptex Holdings Ltd.-vel
kötött öt tanácsadói szerződés 2005 és 2006 közti időszakban történő
megkötésével, amely szerződésekről úgy vélik, hogy azok alapján nem volt
szándék és szükség ellenszolgáltatásra.
Nem tudjuk megítélni,
hogy mikor zárulnak le a belső és a jelenleg is zajló Hatósági vizsgálatok, és
hogy mi lesz azoknak a végső kimenetele, illetve a hatása - ha lesz ilyen - a
pénzügyi beszámolóinkra vagy működési eredményeinkre. Ugyanígy azt sem tudjuk
megítélni, hogy ezeknek a vizsgálatoknak milyen hatása lesz – amennyiben lesz -
egymásra. A hatóságok büntető vagy polgári jogi szankciókat alkalmazhatnak
velünk vagy leányvállalatainkkal szemben, beleértve a pénzbüntetést is, illetve
további változtatásokat kezdeményezhetnek az üzleti tevékenységünk és a
megfelelőségi programunk tekintetében.
A Magyar Telekomnál 2009
első negyedévében 1,7 mrd Ft költség merült fel a vizsgálattal kapcsolatosan,
mely a Csoportközpont egyéb működési költségei között szerepel.
A Magyar Telekomról
A Magyar Telekom Magyarország legnagyobb távközlési szolgáltatója. A Magyar Telekom a telekommunikációs és infokommunikációs (ICT) szolgáltatások teljes skáláját nyújta, azaz hagyományos vezetékes és mobil telefonos, adatátviteli, nem hangalapú, információtechnológiai és rendszerintegrációs szolgáltatásokat. A Társaság többségi részesedéssel rendelkezik Macedónia elsőszámú vezetékes szolgáltatójában, a Makedonski Telekomban és leányvállalatában, a piacvezető mobil szolgáltató T-Mobile Macedóniában. A Magyar Telekom többségi részesedéssel rendelkezik a Crnogorski Telekomban is. Ez a Csoport vezetékes, mobil és internet szolgáltatásokat nyújt Montenegróban. A Magyar Telekom legnagyobb részvényese 2009. március 31-i állapot szerint 59,21%-kal a MagyarCom Holding GmbH, amely a Deutsche Telekom AG tulajdona. A saját tőke 0,14%-a saját részvény, míg a fennmaradó 40,65% nyilvános forgalomban van.
Ezen befektetői közlemény jövőre
vonatkozó kijelentéseket is tartalmaz. Azon megállapítások, melyek nem múltbeli
eseményekre vonatkoznak (azaz a véleményünkre és várakozásainkra vonatkozó
kijelentések), jövőre vonatkozóak. Ezen kijelentések a jelenlegi terveken,
becsléseken és előrejelzéseken alapulnak, tehát nem lenne helyes ezen
kijelentésekre a kellő mértéket meghaladó módon támaszkodni. A jövőre vonatkozó
kijelentések azon időpontbeli állapoton alapulnak, amelyben ezen állítások
elhangzanak, s nem vállalunk kötelezettséget arra nézve, hogy a kijelentések
bármelyikét új információk vagy jövőbeli események alapján a továbbiakban
nyilvánosan frissítsük, módosítsuk.
A jövőre vonatkozó kijelentések inherens kockázatokkal járnak. Felhívjuk a
figyelmet arra, hogy számos olyan fontos tényező van, amelynek hatására a
tényleges eredmények lényegesen eltérhetnek az előretekintő jellegű
megállapításoktól. Az ilyen tényezőket többek között a 2007. december 31-én
végződött évre vonatkozó, 20-F formátumú éves jelentésünk is részletezi, amelyet
az Egyesült Államok Tőzsde- és Értékpapírfelügyeletéhez (SEC), azaz a U.S.
Securities and Exchange Commissionhoz nyújtottunk be.