Budapest, 2005. november 9.
A Magyar Telekom (Reuters: NYSE: MTA.N, BÉT: MTEL.BU és Bloomberg: NYSE: MTA US, BÉT: MTELEKOM HB), Magyarország vezető távközlési szolgáltatója ma közzétette 2005 első kilenc hónapjára vonatkozó Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A Telekom Montenegro Csoport (TCG) eredményeit a Magyar Telekom konszolidált eredménykimutatása 2005. II. negyedévtől tartalmazza, míg mérlegét először 2005. március 31-én konszolidálta a Magyar Telekom pénzügyi kimutatásaiba.
Főbb eredmények:
Straub Elek, elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban így nyilatkozott
:
“A Magyar Telekom számára 2005 igen dinamikus év volt. A vezetékes és
mobil szegmensben egyaránt tapasztalható erős verseny ellenére
megőriztük vezető pozíciónkat kulcsfontosságú üzletágainkban. A magyar
vezetékes üzletágban beléptünk más helyi szolgáltatók területére, hogy
kombinált új szolgáltatásokat kínálva új ügyfeleket szerezzünk. A
vezetékes vonalszám folytatódó csökkenése ellenére növeltük a
hatékonyságot, 2005 végére az egy alkalmazottra jutó vonalszám 484-re
javult. A mobil üzletág márkaváltásának pozitív fogadtatását követően
elhatároztuk a „T“ márkák teljes körű bevezetését. A 2005. év további
jelentős eseménye volt, hogy az év második felében döntés született a
Magyar Telekom Rt. és a T-Mobile Magyarország egyesüléséről. Az
egyesülés által hatékonyság, nyereségesség és cash-flow javulást
érhetünk el a következő években. Stratégiánkkal összhangban
kihasználtuk a megnyíló régióbeli növekedési lehetőségeket,
megvásároltuk a Telekom Montenegrót, az Orbitelt Bulgáriában és
folyamatban van a magyarországi informatikai kihelyezés piacán
tevékenykedő Dataplex akvizíciója.
Az említett befektetéseknek
köszönhetően 2006. és 2007. évben 3% feletti, egyszámjegyű
bevételnövekedést kívánunk elérni. Az EBITDA tekintetében figyelembe
kell venni, hogy legutóbbi kezdeményezéseink (informatikai
befektetések, EDR projekt, belépés a román kiskereskedelmi piacra,
stb.) várhatóan csak a következő évtől hoznak kézzelfogható
eredményeket és várakozásaink szerint 2007-től lesz érzékelhető a
vezetékes és mobil üzletág egyesülésének a csoport nyereségességére
gyakorolt pozitív hatása. Ebből adódoan erre az évre a 2005-ben elért
EBITDA szint fenntartását tűztük ki célul, 2007-ben pedig tovább
kívánjuk növelni az EBITDA forint értékét. További célunk, hogy
2006-ban a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére
fordított összeg bevételekhez viszonyított aránya 15% alatt legyen, nem
beleszámítva az EDR-rel kapcsolatos (mintegy 20-22 milliárd forintos)
befektetéseket. 2007-ben ez az arány várakozásaink szerint 14% alá
csökken. A jövőben is elkötelezettek leszünk a megfelelő akvizíciók
formájában kínálkozó növekedési lehetőségek felkutatása iránt.“
Magyar vezetékes szolgáltatások: jelentős növekedés a szélessávú csatlakozások számában, javuló
létszámhatékonyság
A
szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 1,7%-kal 74,7 milliárd
forintra nőttek 2005. IV. negyedévben 2004 azonos időszakához képest,
az EBITDA ráta 32,5% volt. A negyedévben tapasztalható bevételnövekedés
magyarázata, hogy feloldásra került 3,0 milliárd forint a mobil
végződtetési díjak változásához kapcsolódó korábbi negyedévekben
könyvelt bevételcsökkenésből. A belföldi és nemzetközi forgalmi
bevételek együttesen 10,3%-kal csökkentek elsősorban a vezetékes vonali
versenytársak és a mobil helyettesítés miatti forgalomcsökkenés
következtében. Az alacsonyabb mobil végződtetési díjak és a
kedvezményes tarifacsomagok is hozzájárultak a bevétel csökkenéséhez. A
bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei ugyanakkor az
ADSL csatlakozások számának emelkedése miatt 19,1%-kal tovább nőttek. A
szélessávú csatlakozások száma (főként ADSL és kábel) 2005 végén
megközelítette a 358 ezret. Az erősödő mobil helyettesítés és a
számhordozhatóság hatására az üzleti és lakossági szegmensben egyaránt
felgyorsult a vonalszám csökkenése (2005 végére 5,1%-kal csökkent 2004
végéhez képest). A hatékonyságnövelés érdekében tett erőfeszítéseknek
köszönhetően az egy alkalmazottra jutó vonalszám anyavállalati szinten
489-re nőtt. Az összes anyavállalati vonal 66%-a tartozott valamelyik
kedvezményes tarifacsomagba, ami 2005. IV. negyedév végén közel 1,8
millió vonalat jelentett. A T-Online Magyarország, a Magyar Telekom
internetes leányvállalata 7,7 milliárd forint bevételt ért el 2005
utolsó három hónapjában a 2004 azonos időszakában elért 5,8 milliárd
forinttal szemben.
Nemzetközi vezetékes szolgáltatások: további
létszámcsökkentés a MakTelnél és a Telekom Montenegrónál a
hatékonyságnövelés érdekében
A szegmensek közötti
kiszűrések előtti bevételek 37,3%-kal 15,1 milliárd forintra nőttek
2005. IV. negyedévben a Telekom Montenegro konszolidálásának
köszönhetően. Az EBITDA 4,1 milliárd forintra csökkent, az EBITDA ráta
27,3% volt a MakTelnél felmerült 1,5 milliárd forint
létszámcsökkentéssel kapcsolatos céltartalék és költség következtében.
A MakTel vezetékes szolgáltatásainak bevételei nagyjából változatlanok
maradtak, a forgalmi bevételek csökkenése és az adatátviteli
szolgáltatásokból származó bevételek növekedése együttes hatásának
köszönhetően. Az eredményekre hatással volt az alacsonyabb forgalom és
a kedvező árfolyamváltozás (2,5%) is. Az EBITDA ráta 31,3% volt a
személyi jellegű ráfordítások növekedése miatt, amely tartalmazza a
létszámcsökkentéssel kapcsolatos céltartalékot és költséget is. A
Telekom Montenegro vezetékes szolgáltatásai 4,0 milliárd forinttal
járultak hozzá a csoport bevételeihez, az EBITDA 0,8 milliárd forint
volt 2005. IV. negyedévben.
Magyar mobil szolgáltatások: középpontban a piacrészesedés és a nyereségesség
A
szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 1,5%-kal, 68,9 milliárd
forintra nőttek 2005. IV. negyedévben az értéknövelt szolgáltatásokból
és előfizetési díjakból származó bevételek emelkedése miatt. Az EBITDA
25,3 milliárd forint, az EBITDA ráta 36,7% volt a magasabb személyi
jellegű ráfordítások és ügynöki díjak következtében. Az előre fizetett
kártyás és szerződéses ügyfelek esetén egyaránt alacsonyabb
készüléktámogatási díjak következtében az átlagos ügyfélmegszerzési
költség jelentős mértékben, 21%-kal csökkent az utolsó negyedévben. Az
ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a SIM kártya
költsége csökkentve a belépési díjjal) és az eladáshoz kapcsolódó
készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe. A bevezetett
új tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan megnőtt a forgalom és az
értéknövelt szolgáltatások igénybevétele, az egyes csomagok által
biztosított árengedmények, a szabályozói változások hatása és a zárt
felhasználói csoportok számára kínált ajánlatok elterjedése
következtében azonban az egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel (ARPU)
közel változatlan maradt. Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi
perchasználat) értéke 134-re nőtt 2005 utolsó negyedévben, ami az
árrugalmasság javulását mutatja.
Nemzetközi mobil szolgáltatások: kedvező nyereségesség a Mobimaknál, a Monet konszolidációjának hatása
A
szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek nagymértékben, 31,2%-kal
11,4 milliárd forintra nőttek 2005. IV. negyedévben, a Monet
konszolidálása következtében. Az EBITDA 4,8 milliárd forintot tett ki,
az EBITDA ráta 42,0% volt. A MakTel mobil szolgáltatásaiból származó
bevételek kismértékben növekedtek az erős árverseny jellemezte, bővülő
piacon. A Mobimak EBITDA-ja 4,4 milliárd forintra nőtt, az EBITDA ráta
pedig magas, 50,5% volt. A nemzetközi mobil szolgáltatások eredményei a
Monet, a Telekom Montenegro mobil leányvállalatának eredményeit is
tartalmazzák. A Monet 2,6 milliárd forint bevételt
és 0,3 milliárd
forint EBITDA-t ért el 2005. IV. negyedévben.
A Magyar Telekomról
A Magyar Telekom
Magyarország legnagyobb távközlési szolgáltatója. A Magyar Telekom a
távbeszélő-, adatátviteli és értéknövelt szolgáltatások széles skáláját
nyújtja, és leányvállalata, a T-Mobile Magyarország révén Magyarország
legnagyobb mobil távközlési szolgáltatója. A Magyar Telekom 51%-os
részesedéssel rendelkezik Macedónia kizárólagos vezetékes
szolgáltatójában, a MakTelben és leányvállalatában, a vezető mobil
szolgáltató Mobimakban. A Magyar Telekom többségi részesedéssel
rendelkezik a Telekom Montenegroban (TCG). A TCG Csoport vezetékes,
mobil és internetszolgáltatásokat nyújt ügyfeleinek Montenegróban. A
Magyar Telekom legfontosabb részvényese 2005. december 31-i állapot
szerint 59,21%-kal, a MagyarCom Holding GmbH, amely a Deutsche Telekom
AG tulajdona, míg a részvények 40,79%-a nyilvános forgalomban van.
Ezen
befektetői közlemény jövőre vonatkozó kijelentéseket is tartalmaz. Azon
megállapítások, melyek nem múltbeli eseményekre vonatkoznak (azaz a
véleményünkre és várakozásainkra vonatkozó kijelentések), jövőre
vonatkozóak. Ezen kijelentések a jelenlegi terveken, becsléseken és
előrejelzéseken alapulnak, ezért nem lenne helyes ezen kijelentésekre a
kellő mértéket meghaladó módon támaszkodni. A jövőre vonatkozó
kijelentések azon időpontbeli állapoton alapulnak, amelyben ezen
állítások elhangzanak, s nem vállalunk kötelezettséget arra nézve, hogy
a kijelentések bármelyikét új információk vagy jövőbeli események
alapján a továbbiakban nyilvánosan frissítsük, módosítsuk.
A jövőre vonatkozó kijelentések önmagukban rejlő kockázatokkal járnak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy számos olyan fontos tényező van, amelynek hatására a tényleges eredmények lényegesen eltérhetnek az előretekintő jellegű megállapításoktól. Az ilyen tényezőket többek között a 2004. december 31-én végződött évre vonatkozó, 20-F formátumú éves jelentésünk is részletezi, amelyet az Egyesült Államok Tőzsde- és Értékpapírfelügyeletéhez, azaz a U.S. Securities and Exchange Commissionhoz (SEC) nyújtottunk be.
A Magyar Telekom 2005 első kilenc hónapjára vonatkozó eredményeiről a társaság honlapján és a Budapesti Értéktőzsde honlapján (www.bet.hu) olvashat.
Magyar Telekom 2005 első kilenc havi eredmények
(pdf, 354 kB)