Kellékszavatosság
A Magyar Telekom hibás teljesítése esetén kellékszavatossági igényt érvényesíthetsz a Magyar Telekommal szemben a Polgári Törvénykönyv, és a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet szabályai szerint. Azt, hogy mi számít hibás teljesítésnek, szintén ezekben a jogszabályokban találod meg.
Ellenkező bizonyításig vélelmezni kell, hogy az áru teljesítésének időpontjától számított egy éven belül felismert hiba már az áru teljesítésének időpontjában fennállt, kivéve, ha e vélelem az áru természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. Ez a digitális elemeket tartalmazó árura is alkalmazandó.
Választásod szerint az alábbi kellékszavatossági igényekkel élhetsz.
Kérhetsz kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha az ezek közül az általad választott igény teljesítése lehetetlen vagy a vállalkozás számára más igényed teljesítéséhez képest aránytalan többletköltséggel járna. Ha a kijavítást vagy a kicserélést a vállalkozás nem vállalta, vagy megfelelő határidőn belül az érdekeidet kímélve nem tudja elvégezni, vagy a javításhoz, illetve cseréhez fűződő érdeked megszűnt, úgy igényelheted az ellenszolgáltatás arányos leszállítását vagy elállhatsz a szerződéstől.
Az észszerű határidőt attól az időponttól kell számítani, amikor közölted a hibát a vállalkozással.
Az árut a kijavítás vagy kicserélés teljesítése érdekében a vállalkozás rendelkezésére kell bocsátanod. A vállalkozásnak a saját költségére kell biztosítania a kicserélt áru visszavételét. Ha a kijavítás vagy kicserélés olyan áru eltávolítását teszi szükségessé, amelyet az áru jellegének és céljának megfelelően - a hiba felismerhetővé válása előtt - üzembe helyeztek, akkor a kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kötelezettség magában foglalja a nem megfelelő áru eltávolítását és a csereként szállított vagy kijavított áru üzembe helyezését vagy az eltávolítás, illetve üzembe helyezés költségeinek viselését.
Az ellenszolgáltatás leszállítása akkor arányos, ha annak összege megegyezik a fogyasztónak szerződésszerű teljesítés esetén járó, valamint a fogyasztó által ténylegesen megkapott áru értékének különbözetével.
Akkor is elállhatsz a szerződéstől, ha
- a vállalkozás
nem végezte el a kijavítást vagy kicserélést, vagy elvégezte azt, de részben
vagy egészben nem teljesítette a kijavítással, vagy kicseréléssel járó
költségek viselésére vonatkozó kötelezettségét, vagy
- ismételt teljesítési
hiba merült fel, annak ellenére, hogy a vállalkozás megkísérelte az áru
szerződésszerűvé tételét, vagy
- a teljesítés
hibája olyan súlyú, hogy azonnali árleszállítást vagy az adásvételi szerződés
azonnali megszüntetését teszi indokolttá.
Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. A vállalkozást terheli
annak bizonyítása, hogy a hiba jelentéktelen. Az adásvételi szerződés
megszüntetésére vonatkozó kellékszavatossági jogod a vállalkozásnak címzett, a
megszüntetésre vonatkozó döntést kifejező jognyilatkozattal gyakorolhatod.
Ha a hibás teljesítés az adásvételi szerződés alapján szolgáltatott árunak
csak meghatározott részét érinti, és azok tekintetében a szerződés megszüntetésére
vonatkozó jog gyakorlásának feltételei fennállnak, az adásvételi szerződést
csak a hibás áru tekintetében szüntetheted meg, de az azokkal együtt szerzett
bármely egyéb áru vonatkozásában is megszüntetheted, ha nem várható el
észszerűen tőled, hogy csak a szerződésnek megfelelő árukat tartsd meg.
Ha az adásvételi szerződést teljes egészében vagy az adásvételi szerződés
alapján szolgáltatott áruk egy része tekintetében szünteted meg, úgy
- a vállalkozás
költségére vissza kell küldened a vállalkozásnak az érintett árut; és
- a
vállalkozásnak haladéktalanul vissza kell térítenie részedre az érintett áru
vonatkozásában teljesített vételárat, amint az árut vagy az áru visszaküldését
alátámasztó igazolást átvette.
Választott kellékszavatossági jogodról egy másikra is áttérhetsz, az
áttérés költségét azonban neked kell viselni, kivéve, ha az indokolt volt, vagy
arra a vállalkozás adott okot.
Jogosult vagy a vételár még fennmaradó részét - a szerződésszegés súlyához
igazodva - részben vagy egészben visszatartani mindaddig, amíg a vállalkozás
nem tesz eleget a teljesítés szerződésszerűségével és a hibás teljesítéssel
kapcsolatos kötelezettségeinek.
A hibát annak felfedezése után haladéktalanul, de nem később, mint a hiba
felfedezésétől számított kettő hónapon belül köteles vagy közölni; a szerződés
teljesítésétől számított két éves elévülési határidőn túl kellékszavatossági
jogaid már nem érvényesíthetők.
A kellékszavatossági igények sajátos szabályai
digitális tartalom szolgáltatása vagy digitális szolgáltatás nyújtása esetén
A kellékszavatosságra a fentiekben meghatározottakon túl az alábbi
szabályok vonatkoznak digitális tartalom szolgáltatása vagy digitális
szolgáltatás nyújtása esetén.
Akkor is jogosult vagy - a
szerződésszegés súlyához igazodva - az ellenszolgáltatás arányos leszállítását
igényelni, illetve a digitális tartalom szolgáltatására vagy a digitális
szolgáltatás nyújtására irányuló szerződést megszüntetni, haa kijavítás vagy kicserélés lehetetlen, vagy az a vállalkozásnak aránytalan
többletköltséget eredményezne;
- a vállalkozás
nem tett eleget annak a kötelezettségének miszerint a kijavításra vagy
kicserélésre vonatkozó kellékszavatossági jog gyakorlása esetén - neked okozott
jelentős kényelmetlenség nélkül, a digitális tartalom vagy a digitális
szolgáltatás jellegére és céljára figyelemmel - köteles a teljesítést a hiba
általad történő közlésétől számított észszerű időn belül térítésmentesen
szerződésszerűvé tenni;
- ismételten
teljesítési hiba merült fel, annak ellenére, hogy a vállalkozás megkísérelte az
áru szerződésszerűvé tételét;
- a teljesítés
hibája olyan súlyú, hogy azonnali árleszállítást vagy a szerződés azonnali
megszüntetését teszi indokolttá; vagy
- a vállalkozás
nem vállalta a szolgáltatás szerződésszerűvé tételét, vagy a körülményekből
nyilvánvaló, hogy a vállalkozás észszerű határidőn belül vagy a fogyasztónak
okozott jelentős érdeksérelem nélkül nem fogja a szolgáltatást szerződésszerűvé
tenni.
A kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kellékszavatossági jog gyakorlása
esetén a vállalkozás - neked okozott jelentős kényelmetlenség nélkül, a
digitális tartalom vagy a digitális szolgáltatás jellegére és céljára
figyelemmel - köteles a teljesítést a hiba általad történő közlésétől számított
észszerű időn belül térítésmentesen szerződésszerűvé tenni.
A kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kellékszavatossági jog gyakorlása
esetén a digitális tartalom vagy a digitális szolgáltatás műszaki jellemzőitől
függően a vállalkozás megválaszthatja a digitális tartalom vagy a digitális
szolgáltatás szerződésszerűvé tételének módját.Az ellenszolgáltatás leszállítása akkor arányos, ha annak összege
megegyezik a neked szerződésszerű teljesítés esetén járó, valamint a neked
ténylegesen nyújtott szolgáltatás értékének különbözetével.
Ha a szerződés meghatározott időtartamon keresztül nyújtott folyamatos
szolgáltatásról rendelkezik, az ellenszolgáltatás arányos leszállításának arra
az időtartamra kell vonatkoznia, amely időtartam alatt a szolgáltatás nem volt
szerződésszerű.
Ha a hibás teljesítésre hivatkozva kívánod megszüntetni a szerződést, a
vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy a hiba jelentéktelen.
Ha a vállalkozás digitális tartalmat szolgáltat, vagy digitális
szolgáltatást nyújt, vagy erre kötelezettséget vállal, te pedig kizárólag
személyes adatokat szolgáltatsz, vagy ilyen adatok szolgáltatását vállalod a
vállalkozás részére, jelentéktelen hiba fennállása esetén is jogosult vagy a
szerződést megszüntetni, azonban az ellenszolgáltatás arányos leszállítását nem
igényelheted.
A szerződés megszüntetésére vonatkozó kellékszavatossági jogodat a
vállalkozásnak címzett, a megszüntetésre vonatkozó döntést kifejező
jognyilatkozattal gyakorolhatod.
Ha a vállalkozás a teljesítésre vonatkozó kötelezettségének nem tesz
eleget, köteles vagy a vállalkozást felhívni a teljesítésre. Ha a felhívásod
ellenére a vállalkozás a digitális tartalom vagy a digitális szolgáltatás
késedelem nélküli vagy a vállalkozás és általad elfogadott póthatáridőn belüli
szolgáltatását vagy nyújtását elmulasztja, megszüntetheted a szerződést.
A vállalkozás teljesítésre való felhívása nélkül megszüntetheted a
szerződést, ha
- a vállalkozás
a digitális tartalom szolgáltatását vagy a digitális szolgáltatás nyújtását nem
vállalta, vagy a körülményekből nyilvánvaló, hogy nem fogja szolgáltatni a
digitális tartalmat, illetve nem fogja nyújtani a digitális szolgáltatást; vagy
- a vállalkozás
és közted lévő megállapodás alapján vagy a szerződéskötés körülményeiből
nyilvánvaló, hogy számodra elengedhetetlen a meghatározott időpontban történő
teljesítés, és a vállalkozás ezt elmulasztja.
A szerződés megszüntetése esetén a vállalkozást, illetve téged terhelő
kötelezettségekről a 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet 24-26. §§-ban
tájékozódhatsz.
Termékszavatosság
A termék hibája esetén kérheted a gyártótól (gyártónak minősül a termék
előállítója és forgalmazója is) a hibás termék kijavítását vagy kicserélését.
A termék akkor hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos
minőségi követelményeknek vagy pedig, ha nem rendelkezik a gyártó által adott
leírásban szereplő tulajdonságokkal.
Termékszavatossági igényt a termék gyártó általi forgalomba hozatalától
számított két éven belül érvényesíthetsz. E határidő elteltével e jogosultságod
elveszted.
A gyártó (előállító, forgalmazó) kizárólag akkor mentesül
termékszavatossági kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy
- a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta forgalomba, vagy
- a hiba a tudomány és a technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető, vagy
- a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.
A gyártónak (előállítónak, forgalmazónak) a mentesüléshez elegendő egy okot
bizonyítania.